Scenefoto Einstein on the Beach (foto: Lucie Jansch) |
Het is een veelzeggend detail in een voorstelling die ik niet snel zal vergeten. Nu al het allermooiste dat ik in 2013 denk te gaan zien? Ach, waarom niet. Einstein on the Beach is een werk dat heel lang geleden in Rotterdam en Amsterdam te zien was, niet lang na de wereldpremière in Avignon in 1976. In die tijd kwam ik in de zomer nog al eens in het zuiden van Frankrijk, misschien was ik wel in de buurt toen.
Cast en team Einstein on the Beach Foto: ©ois |
Het was - op zijn Amerikaans - verplicht voor chauffeurs om hun naam te zeggen als ze een klant oppikten. Een keer, zo vertelde Glass in een interview, boog een dame zich naar hem en zei: weet u dat u dezelfde naam heeft als een hele beroemde componist?
Philip Glass Foto: ©ois |
Lucinda Childs, Philip Glass, Robert Wilson Foto: ©ois |
En toen begon de voorstelling, of eigenlijk was hij al begonnen toen ik een minuut of tien voor aanvang de zaal binnenkwam. In de orkestbak zat Jon Gibson al te spelen op een keyboard, en om de zoveel tijd klom een koorlid van achter uit de bak naar boven.
Zo begonnen vier en een half uur theater. Niet echt opera, want met maar 1 vocaal solostuk (dat Glass er net voor de première inschreef omdat de zangeres klaagde dat ze niet eens een echte aria te zingen kreeg), niet echt een jazzconcert, want de saxofoonsolo was weliswaar hartverscheurend mooi maar niet zo lang. Hij deed denken aan het werk van Albert Ayler, de spirituele 'geest' van de drie-eenheid Coltrane (de vader), Eric Dolphy (de zoon) en Ayler (de heilige geest). Niet echt een popconcert, als leek het soms even Pink Floyd of Deep Purple. Niet echt een dansvoorstelling, daarvoor stonden de dansers te vaak stil. Al is het aandeel van choreografe Lucinda Childs onmiskenbaar groot in deze voorstelling.
De makers van EOB in Amsterdam Foto: ©ois |
Geen pauze, je kon vrij in en uit lopen. Met een hoekplaats is dat niet handig, maar tijdens de eerste twee uur werd er nauwelijks gelopen. Daarna ontstond er meer beweging en dat gaf wat onrust maar het hoorde wel bij de sfeer van de avond.
Door Philip Glass gesigneerd programmaboek |
Zo af en toe stelde ik me voor hoe het geweest moet zijn in 1976. Hoe de zaal toen vol verbazing en verwarring moet hebben gekeken naar dit Gesamtkunstwerk dat met eindeloos repeterende teksten en muziekthema's een enorme betovering geeft. Of verveling, als je er niks mee hebt.
Als ik zou proberen het in omvang en impact haast niet onder woorden te brengen werk Einstein on the Beach te typeren, zou het zijn dat het lijkt alsof je in een museum van moderne Amerikaanse kunst bent, en dat de zaal en de werken muziek gaan maken en gaan bewegen. Andy Warhol, Richard Serra, Roy Lichtenstein, zulke kunstenaars.
Bijna vijf uur later liep ik, nog naar ademhappend, weer buiten op de gracht. Met in het hoofd een fascinerende ervaring. En bedenkend dat dit wellicht het mooiste zou zijn dat ik dit jaar ga zien. En het was pas 5 januari.