De voorstelling was vooral leuk omdat er naast wat professionals veel leerlingen actief waren in spelen en zingen.
De opera waar het om ging, Don Giovanni van Mozart, zou na de zomer eerst in Buenos Aires worden uitgevoerd en later naar Nederland komen. Het Haagse Opera2day had het plan bedacht na goede ervaringen met een vorige productie, Cosí fan tutte, die alleen in Argentinië was gespeeld.
Schoolvoorstelling Don Giovanni met de hoofdrol op video foto: ©ois |
Niet live aanwezig, want aan het werk in Wenen, was de geplande hoofdrol voor de opera in twee landen, bariton Martijn Cornet. Ik had hem al eens gezien als walvisvaarder in 'Legende' van Wagemans bij De Nederlandse Opera en hij was de bekende blonde Haagse politicus in een DWDD mini-opera, waarvoor toen het libretto geschreven was door Adriaan van Dis. In de Rotterdamse Doelen was een versie van Don Giovanni door het Combattimento Consort de voorstelling waarmee het gebouw werd heropend na een grote verbouwing. Cornet speelde daarin Masetto, de verloofde van Zerlina.
Met hulp van zijn managementbureau en wat emails ontstond de eerste afspraak, op een zonnige middag op het terras van de Hermitage in Amsterdam. Een mooi gesprek over de droomrol en over de Bärenreiter-editie van Don Giovanni, van een opdracht voorzien door Simon Keenlyside. Over het werken met Reinbert de Leeuw en over zijn bijdrage aan de mini-opera, waarvoor hij 's ochtends om vijf uur de buren moest storen met inzingen en repeteren.
Eind september -de opera was inmiddels in première gegaan in Buenos Aires- waren de uitvoeringen in Den Haag, in de Koninklijke Schouwburg. Op Den Haag Centraal maakte ik wat opnamen, sprak met Opera2day-leider Serge van Veggel en kreeg alle medewerking om voor en achter de schermen te kijken en mensen te spreken.
En zo werd het een podcast over de droomrol van een bariton met veel talent en met een buitengewoon sympathieke bereidheid om me mee te laten kijken in zijn werk.
Het resultaat staat op Place de l'Opera.