Componisten die mij niet bekend voorkwamen, zoals Anerio, Lotti en Homilius, bepaalden de toon in het eerste deel van het concert. De talen waren Duits en Latijn, het geluid complex, zoals in de meerstemmige compositie 'Crucifixus á 8' van Antonio Lotti, die vanaf 1689 organist en zanger was in de San Marco in Venetië.
'Ad sextam autem horam' was een modern lied van Lenneke Oudkerk, dat ze componeerde op tekst uit het Mattheus-evangelie. Ze had de spanning in dat moment uit het lijdensverhaal op magnifieke wijze vertaald naar muziek in een lied dat voor mij langer had mogen duren. Lenneke Oudkerk was bij het concert aanwezig en deelde in het slotapplaus.
De grootste compositie van het concert was 'Les sept paroles du Christ sur la croix' van Charles Gounod. Gounod's toonzetting van de 'Kruiswoorden' is op zijn minst beïnvloedt door zijn studie van het werk van Palestrina, tijdens een verblijf van drie jaar in Italië.
Het werk kreeg een vlekkeloze uitvoering, die in de Utrechtse Geertekerk een bijna ideaal akoestisch decor had. Na de voorlaatste woorden, 'het is volbracht' was er niet, zoals bij Frans Bruggen afgelopen donderdag in de Doelen, een stilte, maar wisselden de zangers even van plaats voor het slotdeel, dat een andere muzikale setting vroeg.
Het Paas-concert van Decibelle was een mooie, zeer eigen benadering van de passie-tijd en de muziek die daarin past. Voor de uitvoering en die originele aanpak verdienen koor en dirigent Marc Hoogsteden groot respect.