woensdag 30 april 2008

De kunstcollectie 1

Met een nieuwe kunstaankoop in het buitenland in aantocht - ergens half mei moet de levering plaatsvinden- duik ik maar eens in de huidige collectie. Op enig moment in het leven moet je uit de affiches, posters en ander drukwerk aan de muur en moet er wat meer duurzame muurversiering komen. Een van mijn favorieten is deze:Annemiek Jongen, die naast kunstenaar ook kunstdocente is, zo blijkt uit deze tekst in plat Rmunsj maakte in 1996 in opdracht van de gemeente Maastricht deze prent in een 19-kleurenzeefdruk: Oppe Mérret. Er staan allerlei beeldelementen op die je op de markt en de Boschstraat in Maastricht kunt vinden, zoals gevelstenen, het beeld van Jan Pieter Minckelers, het Mooswief (symbool van de Maastrichtse vastelaovond) en de Matthiaskerk in de Boschstraat.
De zeefdruk, nog altijd als kunstkaart te koop, kreeg ik bij mijn afscheid van mijn Maastrichtste periode in 1999.