dinsdag 5 juni 2012

Operadagen Rotterdam in de regen

Het einde van de Operadagen Rotterdam viel deels letterlijk in het water. De geplande openluchtmiddag op de Koeweide in Crooswijk moest vervallen vanwege de regen. Jammer voor alle amateur-opera- en smartlappenzangers.
Op dag 5 zat het nieuwe Luxortheater redelijk vol bij een eenmalige voorstelling van het ensemble uit Bordeaux dat 'Les Enfants Terribles' van Philip Glass heeft geensceneerd. Mooie voorstelling met een slim decor, prima rollen en een verhaal dat me niet veel zei.

Les Enfants Terribles
foto: Frédéric Desmesures
Dag 6 bleek het voor de organisatie niet makkelijk om de op zich interessante voorstelling 'The Tyrant' te verkopen. Een offensief op Radio 4 werkte wellicht enigzins, maar het idee dat je achteraf mocht bepalen wat je ervoor over had, sprak me niet erg aan. Theater op no-cure-no-pay-basis.
Een wat erg politieke regisseur Michael Hunt hield een inleiding, welbespraakt en zeer ervaren. De productie zelf bleek veel abstracter dan ik verwachtte op grond van de inleiding en maakte echt indruk.

De grote ster van het festival, Magdalena Kožená, was donderdag, dag 7, een klein radertje in een geheel dat onder maestro Nézet-Séguin glom en straalde in de grote Doelenzaal. Ravel kreeg een indrukwekkende uitvoering.

Opera Buffa
foto: Phile Deprez
Geen goed idee om de voorstelling Opera Buffa op dag 8 alleen te bezoeken, maar dat kwam zo uit. Wel iets om naar toe te gaan, ook als je niet zo ervaren bent als opera-luisteraar.

De laatste dag deed collega Rudolf de recensie en bezocht ik nog even de eindborrel met een behoorlijk tevreden festivalorganisatie.


Het 'dossier' met de links naar alle verhalen over de Operadagen Rotterdam 2012 staat rechts op deze pagina.