zondag 29 januari 2012

Het International Filmfestival Rotterdam van start

Het 41e Filmfestival Rotterdam is begonnen. Dit jaar kan ik vóór maar ook achter de schermen kijken en dat geeft wel een extra dimensie aan het meemaken van een van de leukste evenementen van het jaar in de stad.
Per traditie begon het voor mij met de VPRO Previewdag, waarop je- enigzins afgeschermd van de open programmering- de kans krijgt veel films te zien voordat ze op het festival in première gaan.


The loneliest Planet
De dag opende met wat niet de meeste flitsende film van het festival bleek. Een jong Amerikaans stel met trouwplannen maakt een toch met een gids door de Georgische Kaukasus. Indrukwekkende beelden van de natuur en het landschap wisselden af met gesprekken tussen het stel en de gids. De onderhuidse spanning culmineert als er dingen fout gaan.
Weinig tekst en veel beeld in een film die het met wat meer dialoog voor mij beter zou hebben gedaan. Hier staat de complete beschrijving van The loneliest Planet.


Le Havre
Meteen na het festival zal Le Havre in de bioscopen gaan draaien. Grote film die op een originele manier het verhaal vertelt van een oude schoenpoetser in de Franse havenstad Le Havre die zich over een Afrikaanse jongen ontfermt. De jongen komt uit een container gewandeld en zet het leven van de schoenpoetser en zijn Finse vrouw op zijn kop.
Foto: Marja-Leena Hukkanen ©Sputnik Oy 
Beetje absurd, beetje Amelie maar ook een tikje Dany Boon. Mooie locaties in het Le Havre van vandaag met wonderlijke nostalgische details in de cafés en het ziekenhuis.


Shame
Grote stadsfilm die in New York laat zien hoe het leven van een succesvolle man eruit ziet. De man, een mooie rol van Michael Fassbender is druk maar ook sexverslaafd. Het dagelijkse leven van werken, sex en uitgaan verandert drastisch als zijn zusje, gespeeld door Carey Mulligan, inbreekt in zijn appartement en zijn leven. 
In het verhaal van de film zit wel erg veel moraal, de titel Shame verwijst daarnaar, maar als je gewoon kijkt zie je adembenemend mooie beelden van New York en hoe je daar met veel geld kunt wonen en leven. De muziek is weliswaar ondersteunend aan het verhaal maar de kleine fragmentjes John Coltrane en Blondie zijn buitengewoon treffend.
Michael Fassbender in Shame
Nana
Op de boerderij waar Nana in de zomer verblijft wordt op ouderwetse wijze een varken geslacht. Pittig begin van een film die als idee de moeite waard is: het leven op de boerderij bezien door de ogen van een vierjarig meisje. Er is gedoe tussen haar ouders en dat verhaallijntje loopt langs deze mooi gefilmde maar niet superinteressante film van een maakster, Valérie Massadian, die ook fotograaf is. Dat kun je zien.


The Descendants
Dat George Clooney een goede acteur is laat zich raden, maar het was mij nog niet zo opgevallen vóór het bekijken van zijn nieuwste film, The Descendants. Daarin is hij een vader die ineens van alles met zijn dochters moet omdat de moeder in coma ligt. 
The Descendants
De setting is Hawaï, een plek waar ik nog maar zelden een gedachte aan gewijd heb, moet ik zeggen. Toch werkt het wel, ook door de muziek van het eiland, die je normaal gesproken weinig hoort. Als ik de film moet typeren zou ik zeggen 'Woody Allen meets the Coen Brothers op een dag dat ze zich allemaal wat inhouden'. Aanbevolen.


Play
Het was kinderdag op de VPRO-Previewdag, met veel films waarin kinderen een grote rol spelen. Dat was het duidelijkst in de film Play. Jongetjes van rond de twaalf worden in een winkelcentrum aangesproken door wat oudere jongens. Het verhaal van de film is gebaseerd op de originele dossiers van de politie. Ik was het na een dik halfuur wel zat. Geen idee dus hoe het afliep.